(A 2013-ban benyújtott egyetemi docensi pályázat szövege.)
Bevezetés: a szakmai munka részletes leírása
Bevezetés: a szakmai munka részletes leírása
A Büntetés-végrehajtási Szervezet hivatásos állományába
1992. augusztus 4-én kerültem, 18 évesen, azonban ennél évekkel korábban
kialakult az érdeklődésem a börtön iránt. A gimnáziumi évek alatt – édesapám
hatására – úgy döntöttem, hogy a rendvédelmi pályát választom. Korábban is
érdeklődtem a pszichológia és más társadalomtudományok iránt, és úgy gondoltam,
hogy a bűnelkövetők lelkivilágát a leginkább a börtönben ismerhetem meg. 1991.
november 28-án vonultam be a szombathelyi határőr laktanyába, mint „előfelvételis”
RTF hallgató. Már 1992 januárjában gyakorló szolgálatot teljesítettem a
Budapesti Fegyház és Börtönben és az Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító
Intézetben. Ekkor határoztam el, hogy pszichológiát fogok tanulni majd a
főiskola elvégzése után. 1992. február 15-én vonultam a váci tiszthelyettes-képző
iskolába, amely azóta nem üzemel. A képzés időszaka alatt körletfelügyelői
szolgálatot láttam el a Váci Fegyház és Börtönben, amelynek során még a
hivatásos állományba kerülésem előtt közvetlenül foglalkoztam fogvatartottakkal.
A tiszthelyettesi iskola befejezése után ismét gyakorló szolgálatot láttam el a
Budapesti Fegyház és Börtönben, valamint az Igazságügyi Megfigyelő és
Elmegyógyító Intézetben.
A főiskolát 1992 augusztusának végén kezdtem el, a csopaki
kiképzőtáborban. Gyakorlatilag a sorkatonai alapkiképzést ismételtük meg. Szeptember közepétől megkezdődött az oktatás,
olyan jeles tanárokkal mint Dr. Csetneky László vagy Prof. Dr. Lőrincz József;
szavaik mind a mai napig az emlékezetemben élnek. Mindkettejüktől humánus
hozzáállást tanultam, és változatlanul vallom, hogy ez a börtönbeli munka egyik
nagyon fontos kulcsa. A főiskola alatt korábbi gyakorlati helyeimen
teljesítettem szolgálatot, valamint még a másodév során sikeresen megvédtem Út
a gyógyító-nevelő csoportba című szakdolgozatomat, amellyel az 1994-es OTDK
versenyen a pszichológia szekcióban különdíjat nyertem. Ez az eredmény
feljogosított volna, hogy bármelyik pszichológiai karra jelentkezzek, azonban
én a debrecenit választottam, a csapatpszichológus képzés miatt. Mivel a
nyelvvizsgát német nyelvből már a gimnáziumban megszereztem, nem jelentett
különösebb gondot számomra az egyetemi követelmények teljesítése. A
Rendőrtiszti Főiskolát 1995-ben kiváló eredménnyel végeztem el.
1995. augusztus 1-jén kerültem a Budapesti Fegyház és
Börtön állományába nevelőként. Szinte minden alkalommal több nevelési csoportot
vittem, mivel az egyetemi tanulmányaim miatt sokat voltam távol. Ez azonban nem
azt jelenti, hogy nem szereztem volna gyakorlatot. Mindenféle nevelési
csoportban dolgoztam: börtönös, fegyházas, dolgozó, nem dolgozó, előzetes,
gyógyító-nevelő csoport stb. A nevelői munka mellett többször voltam ügyeletes
tiszt is, ami azt jelenti, hogy ismertem az intézet hivatali munkaidőn kívüli
rendjét és működését is. Az intézetbe érkező német nyelvű külföldi
delegációkkal több alkalommal találkoztam, és segédkeztem a tolmácsolásban.
Ekkor kezdtem el kutatni. Az egyetemi írásbeli munkákat csak a börtönről
készítettem. Egy statisztikai feladatot úgy oldottam meg, hogy egy nem dolgozó
és dolgozó börtönös körlet zárkában összeszámoltam a narancsokat és a
linóleumon található sérüléseket. Arra jutottam, hogy nem dolgozó körleten több
a padlósérülés (mert a rabok nincsenek kellően aktivizálódva), valamint a
narancsok számában nagyobb a szórás (mert a nem dolgozó körleten jobban
érvényesül a rabhierarchia). Ezzel és még más munkáimmal az egyetemi oktatóim
elismerését is kivívtam. Talán ennek köszönhető, hogy az első szakmai
publikációm az Alkalmazott pszichológia című folyóiratban jelent meg. Az
egyetemi szakdolgozatomat a dolgozó és nem dolgozó rabok közötti
agresszió-különbségekről írtam.
Rögtön az egyetem elvégzése után, 1999-ben kezdtem meg a
PhD tanulmányaimat, amit több intézményváltás után csak 2011-ben fejeztem be a
Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán, a Deák Ferenc Állam- és
Jogtudományi Bölcsészdoktori Iskola képzésében. A dolgozatom témája a börtön és
a kábítószer-probléma kapcsolata volt. Az értekezés elkészítéséhez empirikus
munkát is végeztem. Ekkoriban fejlesztettem ki egy unikálisnak mondható
tartalomelemzési módszert, amit talán szimbolikus tartalomelemzésnek lehet
hívni, és preverbális kommunikációk (pl. rajz, falfirka) elemzésére alkalmas
antropológiai módszer. Ezt a metódust azóta már több publikációmban
felhasználtam. A tézis írásához elengedhetetlen volt a nemzetközi
együttműködés: számos külföldi kutatóval vettem fel személyesen a kapcsolatot,
ennek köszönhető, hogy 2012-ben Milánóban, egy konferencián több nemzetközi
szakértő jött oda hozzám, hogy gartuláljon a tudományos fokozat megszerzéséhez.
A tézisemet a maximálisan adható legmagasabb pontszámmal védtem meg Miskolcon. Az egyetem oktatóival a védés után is
intenzív kapcsolatban állok.
1999-ben kerültem a Büntetés-végrehajtás Országos
Parancsnokságára (továbbiakban: BVOP), a Dr. Huszár László által vezetett
Stratégiai, Tudományos és Nemzetközi Osztályra. Itt a következő feladataim
voltak: kutatás, kutatásszervezés, nemzetközi kapcsolattartás, fordítás,
tolmácsolás, pályázatírás, projekt menedzsment, kábítószerügyi kapcsolattartás.
A BVOP-n töltött idő alatt több kutatást végeztem. A legjelentősebb ezek körül
a fogvatartotti sztereotípiák kutatása. Részt vettem az Addiction Severity
Index magyarországi adaptálásában Prof. Dr. Rácz József akadémikus
irányításával. A büntetés-végrehajtás PHARE pályázatának (Fiatalkorúak
Regionális Bv. Intézete, Pécs) megírásában és szakmai előkészítésében is részt
vettem. A BVOP MATRA programjának projektmenedzsere voltam. Ennek keretében hat
magyar büntetés-végrehajtási intézet és hat holland börtön kapcsolattartását
szerveztem, több alkalommal szakmai utakon vettem részt, valamint trénereket
képeztem a börtönügyi kábítószer-probléma tárgyában. A MATRA programnak három
összetevője volt: fiatalkorú fogvatartottak, kábítószer-probléma és
kommunikáció. A kábítószer-probléma jegyzet írásában közreműködtem, valamint a
másik kettő jegyzetet előkészítettem, és mindhárom jegyzet kiadását én
szerveztem. A MATRA program négy évig tartott, ez alatt több száz hallgatót
oktattam már 2000-től, valamint számos holland szakemberrel találkoztam.
2002-től a BVOP engem delegált a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottságba (továbbiakban:
KKB). Ezen munka keretében két albizottság állandó tagja voltam. Az
epidemiológiai bizottságban a drogügyi kutatásokat rendszereztük, nem csak
börtön témában. A nemzetközi albizottságban pedig különböző szervezetekkel
tartottuk a kapcsolatot. A KKB-s munkámnak köszönhetően bepillantást nyerhettem
a kábítószer-problémába országos és nemzetközi szinten. Több kutatást végeztem
az EMCDDA (Kábítószer és Kábítószer-függőség Európai Megfigyelőközpont) és Drog
Fókuszpont számára. A kábítószerügyben pályázati tevékenységet is folytattam a
BVOP keretein belül, több százmillió forint támogatás koordinációjáért voltam
felelős. A kábítószerügyi szakértői munkámnak köszönhetően több külföldi és
nemzetközi konferencián vettem részt előadóként. A BVOP-n töltött évek során a
nemzetközi munkának köszönhetően megtanultam angolul. 2005 júniusában az Európa
Tanács Kínzás Elleni Bizottságának (CPT) magyar tagjává választottak. Erre a
tevékenységemre később térek ki.
Tevékenység a
Rendőrtiszti Főiskolán, majd a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen
2005 július elsején kerültem a Rendőrtiszti Főiskola
Büntetés-végrehajtási Tanszékére tanársegédi beosztásba. A kezdődő tanévben
induló nappali tagozatos évfolyam osztályfőnöke lettem. Három tantárgyat
oktatok jelenleg az egyetemen a Tanszék keretei között: büntetés-végrehajtási
pszichológia, börtönszociológia és büntetés-végrehajtási intézkedési szolgálati
lélektan (az utóbbinak már csak a tantárgyfelelőse vagyok). A büntetés-végrehajtási
pszichológia tantárgyat egykori mesterem, Dr. Csetneky László oktatta előttem. Már 2002-ben rendszeresen részt vettem az
oktatásban, mert a tanár úr egészsége sajnos megromlott. Az általa kiadott
tantervet – az akkreditációs dokumentumok nyújtotta lehetőségen belül – nagyban
módosítottam. Ezek a változások a következőkben írhatók le:
·
a gyakorlati képzésre is
hangsúlyt helyeztem, ennek keretében a hallgatók az intézetekben a nyári
gyakorlat során pszichológiai természetű feladatot is kaptak a már hagyományos
biztonsági feladatok mellé;
·
a képzés jellegét inkább
áthelyeztem a szociálpszichológia tárgykörébe, mert úgy vélem, hogy a főiskolán
elsősorban alkalmazott lélektant kell oktatni, nem pedig elméleti
pszichológiát;
·
2012-től a másodéves
börtönpszichológia anyagban nagy hangsúlyt fektettem a pszichopátia kórképű
bűnözők életmódjának és börtönbeli magatartásának elemzésére;
·
2012-től Forgács Judit
tanárnővel átdolgoztuk az bv. intézkedés szolgálati lélektan c. tantárgyat, az
oktatás témáit a gyakorlati munkára és a tiszti hivatás betöltéséhez
elnengedhetetlen önismereti alapú tréningekre építettük, illetve a BVOP
segítségével és egyetértésével ennek megfelelően szerveztük át. A tantárgyat
Forgács tanárnő, és két külső munkatárs (Schucketné Szabó Csilla bv. alezredes
és Dr. Reider-Gera Ildikó bv. őrnagy) oktatja, de továbbra is én maradtam a
tantárgyfelelős;
·
szintén 2012-től nagyobb
hangsúlyt fektetek a speciális pszichológiai igényű fogvatartotti csoportok
(pl.: időskorúak, fiatalkorúak, hosszú ítéletesek, nők stb.)
jellegzetességeinek oktatására, az óráimat magyarországi esettanulmányokkal
illusztrálom, ennek keretében vezetéselméleti és média- és kommunikáció
tudományi ismereteket is igyekszem átadni;
·
a képzés keretei
megengedték, ezért alapvető szubkultúra és deviancia elméleteket is oktatok a büntetés-végrehajtási
pszichológia keretein belül, hiszen ennek a témakörnek a központjában a geng
áll, ami a börtön belső dinamikáját tekintve jelentős ellenerőt képez a
biztonsági és a nevelési célokkal szemben, valamint a gengek működését jobban
körül lehet írni szociálpszichológiai elméletekkel (pl. Aaron T Beck társas
tanulás elmélete és Donald Sutherland differeneciált asszociációs elmélete);
·
a képzés interaktívvá tétele
érdekében blogoldalt hoztam létre, ahol az előadások témavázlatai és egyéb
információk bármikor letölthetők (bvpszichologia.blogspot.hu);
·
a tanulás és a jegyzetelés
megkönnyítése érdekében a hallgatókkal együtt szerkesztjük a tanórák vázlatait,
egyrészt az interneten, valamint a kivetítésken (slide-okon);
·
a képzés során az általam és
a korábbi hallgatók által gyűjtött fogvatartotti rajzok és falfirkák mentén
elemezzük a börtön belső dinamikáját;
·
a börtönártalmak témakörben
kutatást végeztem, és ennek eredményeit szakkönyben publikáltam (Fliegauf G. -
Ránki S.: Fogva tartott gondolatok), ebben a könyvben többszáz oldalas
tanulmányt írtam a börtönártalmakról;
·
hangsúlyt fordítok a
börtönmenedzsment témakörre, és ennek keretében két gyakorlati órát vezettem be
a nappali harmadéves képzésben. Az egyik a Börtöngépezet modellről szól, ami a
doktori értekezésem vizsgálati eszköze is, fókuszcsoportok keretében több
börtönben kipróbált, és a hallgatók bevonásával kialakított módszer. A másik a
civil szervezetek bevonása a börtönmenedzsment munkájába. Ennek keretében a
hallgatókat megismertetem azokkal a civil szervezetekkel, amelyekkel érdemes
együtt pályázniuk az intézeteknek. Ez a gyakorlat egyrészt szervezetpszichológiai,
másrészt vezetéselméleti elemeket tartalmaz.
·
jelentős volumennel szerepel
az általam oktatott tantárgyak témái között a diszkrimináció, előítélet és
sztereotípiák pszichológiai és szociológiai megközelítése;
·
három elméleti tanórát szánok
a kábítószer-problémára (pszichológiai/pszichiátriai háttér,
szociálpszichológia, börtönbeli kábítószer-probléma), hiszen ez a börtönben
jelentős gondot jelent. Ezen téma keretében több osztállyal jártunk
drogambulanciákon és speciális börtönlátogatásokon;
·
egy alkalommal egy hallgatói
csoportot Ausztriába is elvittem, ahol három büntetés-végrehajtási intézetet
látogattunk meg.
A börtönszociológia és szolgálati lélektan tantárgyakat a
tanterven kívül korábban arra használtam fel, hogy a pszichológiai ismereteket
mélyítsük.
Több alkalommal vállaltam TDK oktatást is, és egy
alkalommal kurzust is vezettem „Kábítószer, Kultúra, Börtön” címmel. Ennek
keretében rendőrszakos hallgatókat vittem börtönlátogatásra.
Kezdetektől fogva részt veszek a főiskolai/egyetemi ERASMUS
oktatásban, általában magas óraszámmal (20 óra elmélet, 8 óra gyakorlat). A
kurzusom címe „Social psychology of crime and prisons”. Eddig minden hallgatói
csoport felvette ezt a tantárgyat, ami börtönlátogatással zárul. Az angol
nyelvű oktatást kedvelem és szeretem, és külön érdekességnek és rendkívüli
lehetőségnek tartom, hogy a hallgatók több országból jönnek hozzánk. Az első
ERASMUS kurzus lezárását követően tartott hallgatói konferencia levezető elnöki
feladatait én láttam el.
Szintén a kezdetektől részt vettem a FRONTEX képzésben.
Ezt a munkát úgy nyertem el, hogy egy, az egykori Társadalomtudományi Tanszék
által szervezett kompetencia workshopon tartottam egy tréninget, és a Határrendészeti
Tanszék ennek alapján kért fel, hogy a „Motivation” és az „Effective
communication and feedback” tantárgyaknak én legyek a magyar gazdája. A FRONTEX
keretében a főiskolán kétszer, külföldön négy alkalommal oktattam (Litvánia,
Románia) és szemináriumon vettem részt (Olaszország). A FRONTEX-nek
köszönhetően betekintést nyerhettem a nemzetközi határőri tevékenység
középvezetői feladataiba, valamint a gyakorlati és a képzési kérdésekbe is. Litvániában
és Romániában megtekinthettem a kiképzőközpontokat is.
Az egyetemet többször képviseltem nemzetközi
konferenciákon. Ezek közül kettő külön említést is érdemel. Az első
konferencián Lengyelországban vettem részt, ahol a börtönbeli graffitiről
tartottam előadást, egy budapesti konferencián pedig a börtönbeli panaszjogról
beszéltem a CEU és a Magyar Helsinki Bizottság meghívásának eleget téve. A
többi konferenciára később térek ki.
Számos hazai, magyar nyelvű konferencián szintén
képviseltem a főiskolát/egyetemet. Ezekre részletesen kitértem a jelen pályázat
részét képező publikációs jegyzékben.
Főiskolai/egyetemi pályafutásom kezdete óta ellátom a
horizontális irányból a szervezethez érkező diplomások képzését és vizsgáztatását
(bv. szakvizsga), emellett meghívott előadóként és kiképzőként országos és
helyi továbbképzéseken vettem és veszek részt. Az utóbbiak közül kiemelném a
palesztin börtönparancsnokok emberi jogi képzését, a kábítószer-kereső
kutyavezetők képzését, valamint az SHRT kiképzést (Stresszhelyzet Reakció
Tréning, rendkívüli események).
2011-től a főiskolán, illetve 2012-től az egyetemen a
mesterszak képzésben több tantárgy oktatásában is részt veszek oktatóként és/vagy
tantárgyfelelősként:
·
Büntetés-végrehajtási
szervek időszerű feladatai;
·
Büntetés-végrehajtási
szervek nemzetközi együttműködése.
A PhD képzésben két oktatott tantárgy fog a nevem alatt
futni:
·
Fejezetek a kritikai
kriminológia eredményeiből
·
Pönológia és
társadalomtudományi kutatás a börtönben
A főiskolai és az egyetemi tevékenységem során eddig
összesen 77 hallgatónak vállaltam a szakdolgozati konzultációját a Neptun
rendszer szerint. A hallgatók nagy többsége jeles érdemjegyet kapott a
dolgozatára, többen indultak TDK versenyen, ahol többen díjazásban is
részesültek.
Tudományos és szakmai
szervezetekben végzett tevékenység
Megalakulása óta (2005) tagja vagyok a
Büntetés-végrehajtási Szervezet Szakmaközi Kábítószerügyi Bizottságának,
állandó meghívott tagként. A munka keretében rendszeresen nyújtok segítséget
nemzetközi kérdőívek megválaszolásában, illetve nemzetközi szervektől érkező kutatásokban
és fejlesztésekben veszek részt. Itt kiemelném EU Connections-t, valamint a
Harm Reduction Internationalt. Mindkét szervezet munkáját segítettem több
alkalommal is.
Szintén megalakulása óta tagja vagyok a
Büntetés-végrehajtási Szervezet pszichológusi, „Felelősen felkészülten”
programjának. Ennek keretében a vezetésem alatt készült egy kutatási jelentés a
szuicid-prevencióról. Ezt a jelentést szakcikkben fogom publikálni.
Részt vettem a Büntetés-végrehajtási Tudományos Tanács
alakuló ülésén, és jelenleg is tagja vagyok. Ebben a testületben az én ötletem
alapján fog elindulni egy elektronikus tudományos folyóirat, aminek a címe feltehetőleg
„Pönológiai figyelő” lesz. A BVTT megalakulása óta három országos konferencia
megszervezésben vettem részt, ezeken előadó is voltam. A legutóbbi a
Belügyminisztériumban zajlott a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat
keretében.
Megalakulása óta (2012) tagja vagyok a Rendészeti Szakvizsga
Bizottság bünetés-végrehajtási albizottságának, ennek keretében számos előadást
tartottam a szakvizsgázóknak és felsővezetőknek, illetve két alkalommal
vizsgáztattam is.
2012 óta tagja vagyok a Börtönügyi Szemle
szerkesztőbizottságának. A szociológiai, pszichológiai, atropológiai, emberi
jogi és egészségügyi témájú cikkeket szoktam lektorálni. A lektorlási munkát
2009-től végzem.
2012-ben huszadmagammal megalakítottam a Magyar
Kriminológiai Társaság Börtönügyi Szekcióját, melynek társelnöke vagyok Dr.
Kiszely Pál bv. dandártábornok úrral. Az MKT-vel már két konferenciát
szerveztem, és mindekettőn előadást is tartottam.
Több alkalommal vettem részt a Magyar Addiktológiai
Társaság által szervezett konferenciákon előadóként.
Számos kutatásban veszek és vettem részt az OKRI
szervezésében: hosszú ítéletes fogvatartottak, rabhierarchia, szexuális
bűnelkövetők, totális intézmény stb.
Részt vettem egy jelentős, a Corvinus Egyetem által
végzett kutatásban, ami a fogvatartottak kábítószer-fogyasztásáról szól. A
Debreceni Egyetemen végzett börtönszleng kutatásnak is részese voltam. Az ELTE
PPK kriminálpedagógiai munkájában vettem részt ismeretterjesztő és konferencia
előadásokkal, valamint workshopok vezetésével, az ELTE ÁJK Kriminológiai
TDK-jának többször voltam meghívott előadója. Plenáris előadást tartottam a
Magyar Kriminológiai Társaság ülésén 2010-ben. Aktív szereplője vagyok a Magyar
Szimbólumterápiás Egyesület konferenciáinak és workshopjainak.
Nemzetközi
tevékenység
Mint a korábbiak során említettem, a BVOP-n egyrészt
nemzetközi kapcsolattartással foglalkoztam. Ennek köszönhetően számos holland,
német, osztrák, cseh, lengyel, szlovák, belga és luxemburgi börtönben tettem
látogatást. Ezekben a börtönrendszerekben elsősorban a kábítószer-problémát
állt módomban tanulmányozni, de egy nagyobb projekt keretében a magántőke
bevonását is számos német és osztrák börtönben tanulmányozhattam.
Az RTF ERASMUS programjának köszönhetően egy alkalommal
Németországban, egy másik alkalommal pedig Csehországban jártam. Ezekben a börtönökben börtönrajz és
börtönfalfirka kutatást végeztem, de tanulmányoztam a hosszúítéletes és a
szexuális bűnelkövető fogvatartottak elhelyezési körülményeit és speciális
ellátásukat is.
2012-ben részt vettem Milánóban egy börtönügyi és
ártalomcsökkentési konferencián, amit az ACCESS (http://www.accessproject.eu/) szervezett.
A konferencián közös kutatási programban állapodtunk, amely jelenleg is zajlik.
2013-ban a CEPOL egyik munkacsoportjába választottak (CEPOL
Working Group of Knowlegde Transfer), valamint szintén ebben az évben lettem az
Európai Kriminológiai Társaság (ESC) tagja.
2011-ben az EU Horizontális Kábítószerügyi Csoportjának
meghívására Brüsszelben tartottam előadást az európai kábítószerügyi akcióterv
és a börtönbeli szabályzások tárgyában.
2011 decemberében az EU TAIEX (Technical Assistance and
Information Exchange) szakértője voltam,
Törökországban két előadást tartottam egy börtönügyi konferencián, valamint a
börtönparancsnokok továbbképzésén.
2010-ben Londonban börtönügyi és kábítószerügyi
konferencián vettem részt előadóként az
EU Connections felkérésére.
2010-ben Lengyelországban kriminálpszichológiai
konferencián vettem részt, és ebből az előadásomból angol nyelven is
publikáltam egy lengyel szaklapban. Itt kötöttem ismeretséget Anna Maria
Dadermannal, aki jelentős segítséget nyújtott a doktori értekezésem
szerkesztésénél. A doktori dolgozatom írásakor folyamatos kapcsolatban álltam
az EMCDDA-vel, valamint a Heino Stöverrel a börtönbeli kábítószerügyi
stratégiák egyik legjelesebb európai képviselőjével.
Nemzetközi tevékenységem legkiemelkedőbb részének a több
mint négy évig tartó Európa Tanácsnál töltött időt tartom. Hazánkat
képviselhettem az legnagyobb európai emberi jogi monitorozó szervnél, a
korábban már említett CPT-nél. A
bizottságban összesen 12 plenáris ülésen, 4 ország látogatáson és 4 szakmai
találkozón vettem részt. A CPT-beli tevékenységem nem csak az adott országok
börtönügyébe, hanem a rendőrségi megőrzés és az elmegyógyító intézetbeli
kezelés jellegzetességeibe is bepillantást engedett különösen az általam
meglátogatott négy országban: Bulgária, Bosznia és Hercegovina, Dánia,
Ausztria. A bizottság számára én
készítettem el a börtönbeli kábítószer-probléma emberi jogi vonatkozásairól
szóló munkadokumentumot. Egy CPT látogatás két hetet vett igénybe, és összesen
mintegy húsz börtönben jártam a négy említett országban.
Oktatási tevékenység
az Nemzeti Köszszolgálati Egyetemen kívül
A 2010-ben, a Miskolci Egyetemen zajló bűnmegelőzési
koordinátor képzésben is szerepeltem, meghívott előadóként.
„Bűnözés, Média, Börtön” címmel kurzust vezettem a
Corvinus Egyetem Társadalomelméleti Kollégiumában.
Drogprevenciós előadásokat tartottam a Semmelweis Egyetem
egészségügyi főiskolai karán.
A 2011-ben indult ELTE ÁJK szervezésében megalakult és
akkreditált kriminológus mesterképzésnek oktatója vagyok. Vendégelőadóként
2012-től két tantárgyat oktatok ebben a képzésben: kriminálpszichológia és
börtönszociológia.
2012 szeptemberétől az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a
Kenti Egyetem, az Utrechti Egyetem és a Hamburgi Egyetem közös, angol nyelvű
Erasmus Mundus doktori programot indított, ennek keretében egy salvadori
hallgató (Maria Jose Cornejo) doktori témavezetését vállaltam felkérés alapján.
A hallgató témája a geng-kiegyezés (gang truce).
Kutatási tevékenység
Hat éve kutatom a börtönművészetet, a börtönrajzokat és a
börtönfalfirkákat. Azt tervezem, hogy a jövőben ebből e témából fogom megírni a
habilitációs munkámat antropológiából. A kutatásom menetét külön blogoldalon
publikálom (bortonblog3.blogspot.com), valamint minden részeredményről
konferenciákon számolok be. Ezt a kutatást az RTF ERASMUS program segítségével
Csehországban és Németországban is folytathattam.
A börtönrajzok kutatása kapcsán több szakmai fórumról
kerestek meg a tetoválások miatt. Egy bűnügy felderítésben még az rendőrségnek
is segítséget nyújtottam, ez bizonyítja azt, hogy a szimbolikus tartalomelemzés
a bűnüldözési munkát is segítheti. Tapasztalataimról jelenleg írok egy
tudományos cikket.
Kiemelkedően fontos az igazságszolgáltatás
média-reprezentációja. Ebben a témában is folyamatos kutatást végzek, és
publikálok is (pl.: Vírus Pszichó rendezvénysorozat: Börtönpletyka)
Több alkalommal kértek fel népszerűsítő jellegű előadásra
különböző egyetemek pszichológiai intézetei (pl. Pszinapszis, Forum Humanum,
Debreceni Pszichológiai Szakhét stb.). Ezen elődások témái a pszichopátia
kórképe köré csoportosulnak. Újabbnak mondható hipotézist állítottam fel,
miszerint: „A pszichopátiás személyiség a testi és lelki integritásával úgy
sakkozik, mint egy nagymester, és ez a túlélési stratégiája még csak nem is
tudatos a legtöbb esetben.” Ezt a hipotézist a saját börtönbeli munkám és a
nemzetközileg is ismert sorozatgyilkossági esetek, valamint a hazai bűnesetek
alapján igyekszem igazolni.
Az OKRI-val és a BVOP-vel közösen a büntetés-végrehajtás
személyi állományának konfliktusait és problémáit kutattam egy TÁMOP program és
támogatás keretében, fókuszcsoport technikával. A kutatás eredménye még nem
nyilvános. Részt vettem a kutatás kvantitatív folytatásának előkészítésében, és
majd a kutatási eredmények értelmezésében is részt fogok venni.
Jelenleg végzek egy kutatást a börtönből szabadulást
közvetlen megelőző és követő időszak kábítószer-problémájáról, nemzetközi
együttműködésben (Portugália, Szlovénia, Németország, Görögország). A kutatás
kvalitatív és kvantitatív fáziskból áll, mindkettő szakaszban aktív szerepet
vállalok.
Kiemelkedőnek tartom, hogy 2013 elején részt vehetettem a
büntetés-végrehajtási törvény koncepciójának kidolgozásában. Az én feladatom a
fiatalkorú fogvatartottak, a szexuális jellegű bűnelkövetők és más speciális
igényű fogvatartotti csoportok kezelésének és ellátásának koncepcionálása volt.
Budapest, 2013. december
Fliegauf
Gergely
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése