2009. szeptember 28., hétfő

District 9

Nos, igen. A film remekmű, még akkor is, ha a vége egy kissé csöpögős.
1. Felismeri, és kommunikálja is, hogy a sci-fikben az idegenek a bevándorlókat jelentik.
2. A lemi idegen-megismerhetetlenségi elvet - véleményem szerint - rendkívül izgalmasan detotemizálja.
3. A metafóra vonatkozik a gengekre is: a nigériaiak Dél-Afrikában.
4. Rendkívül ügyesen ábrázolja a faji előítéletek romboló mivoltát.
5. A militarizmust a valóságában írja le. Irigylésre méltóan őszinte lehet az a pár színész a hétköznapi életben, aki a fegyvermegszállottakat játssza.
6. Valódi slumokat díszletként használ. Ez szinte szemtelen fricska az elit számára.
7. Felveti a fegyverkezés és a tudomány együtteséből eredő morális konfliktust is, de nem az elcsépelt módon.
8. Személyiségfejlődés megy végbe a filmben: a főhős etnikailag tudatlanból tudatossá válik (és zseniális csavarral, ő maga is idegenné válik!!!). Legalább a kiméra állapotában képes felfogni a humanitás lényegét.
9. A valódi etnikumok (itt a nigériaiak) igyekeznek a szokásaikkal elkülönülni. Ez a kapuőr effektus.
10. Az idegenek szórakozásból gyújtanak fel házakat. Ez nekik szórakozás, az emberek számára visszatetsző. Ez is kisebbség-többség viszony. A jelenségek etnocentrikus reprezentációi közötti különbség.
11. A film alkotói rájöttek arra, hogy az előző igazságokat áldokumentumfilmben vagy realista filmben enyhén szólva bukás lett volna ábrázolni, ezért nyúltak a sci-fi nyújtotta lehetőségekhez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése