Nem kell feltétlenül szélsőjobboldali firkákat elemezni, amikor vannak másmilyenek, szebbek, ügyesebbek is. Tervezem azt, hogy írok egy cikket a Crime, Media, Culture c. folyóiratba, mert anyira érdekelnek a falfirkák (két börtönfirkát fogok elemezni). Nos mi hát (a fenti) falfirka?
1. Érdekes a vörös csillag szimbólum, mert a csillagok nem szokványosan, az ötszög átlóiként vannak megrajzolva. Úgy különben sokkal könnyeb ötágú csillagot rajzolni.
2. a #1 jel nyílván azt jelenti, hogy "ER" a legjobbnak tarjta magát.
3. A kép Budapesten a Gyöngyösi utca környékén készült. A firka egy bekerített helyen, talán egy parkolóban látható.
4. Érdekes, hogy ott van egy őrbódé. Nem lehet tudni, hogy a bódé volt ott előbb, vagy a firka.
a., ha a firka, akkor azt azt jelenti, hogy a falfirka tere intersticiális tér volt, de jelenleg nem az. A nagy klasszikus chicagoi kriminológusok szerint az intersticiális tér az a társas tér, jellemzően slumosodó külvárosokban, ahol nincs jelen a hatóság. A hatóság természetesen abban a hitben él, hogy mindenütt jelen van, de ez mégsem így van. Ezt bizonyítja, hogy elvileg illegál falakon születhetnek falfirkák. A fiatalok csoportjai jobban tudják, hogy hol van a hatóság, mint maga a hatóság.
b., ha az őrbódé volt előbb ott, akkor az arra utal, hogy az őrség nem képes ellátni rendesen a funkcióját. Mondhatnánk, hogy az őrség anomikus. A durkheimi anómia azt jelenti, hogy nem lehet elérni az adott célt az adott eszközökkel. Mikroszinten ezt a parkolótér társas közegére is rá lehet húzni. Ha az őr nem vette észre a firkáló gyerekeket, elvileg az őrzött kocsikra sem tud figyelni.
A fentiek miatt szinte biztos, hogy az a., állítás igaz, azaz a firka volt ott előbb. (?)
5. Érdekes a graffiti és a popsongok kapcsolata is.
a., Hazánkban talán a leghíresebb ilyen dal az Edda Kölyköd voltam című száma: "A tűzfalakra én írtam éjjel, engem ne várjatok." - vallja meg Slamo, és mintha minden falfirka egy kicsit ugyanezt jelentené: leszakad egy generáció és önállóvá válik.
b., Egy régebbi klasszikus a Simon and Garfunkel Sounds of Silence című száma. "In the words that it was forming // And the sign said, "The words of the prophets are written on the subway walls // And tenement halls" " A pszichedekilus séta során a dalban neonfények villódzásában, egy aluljáróban világosodunk meg, hogy nem tudjuk kimondani az igazságot, némák maradunk. Azonban a graffiti képes arra, hogy az elhallgatott igazságot kimondja.
c. Az egyik kedvenc dalom a témában a Kreator nevű észak-német thrash metal zenekar Toxic Trace c. száma. "Total confusions for the non-believers who ignore the writings on the wall" A társadalmi egyenlőtlenséggel és a környezetszennyezéssel foglalkozó dalban a döntéshozók figyelmét próbálja felhívni a zenekar. Itt a graffiti jelentőségének értelmezése tovább megy, mint ahová a S&G dalnál jutott. Itt ugyanis nem csak arról van szó, hogy az igazság a falakon van, hanem arról is, hogy az nem csupán érthető, és morális kötelezettség megérteni, hanem imperatív is, azaz az üzenetnek engedelmeskedni kell. A graffiti tehát megmenti a világot. Érdekes a szövegben az is, hogy "hitetlenek" azok, akik ignorálják a feliratot, valamint teljesen össze vannak zavarodva. Azaz a graffiti mozgalom.
d. Szinte biztos vagyok benne, hogy több generáció számára ikonikus dal a Bonanza Banzai Induljon a banzáj című dala. "Egy tenyérnyi hely sincsen szabadon, // huszadik századi jelek a falakon." Ebben a dalban benne van a rendszerváltás jóreménysége, a fiatalok életszeretete, tombolási vágya, és számunkra talán az a legfontosabb, hogy a posztmodern is benne van. A dalban a huszadik század nyílván azt jelenti, hogy a fiatal generációnak elege van a korábbi generációk értékeiből, és hogy egy "tenyérnyi hely sincsen szabadon" a falon, az arra utal, hogy ezt már mindenki tudja. A graffiti tehát a túlélés és a lázadás jele, szimbóluma.
e. Ugyanilyen szerepe van a graffitinek Bruce Springsteen Streets of Philadelphia c. számában. Itt nem a dal gyönyörű szövegére utalunk, ami az intersticiális tér költői definiciója, hanem magára a videóklipre. Bruce a klipben egy dél-philadelphiai külvárosban "az utcákon" csavarog. Éppen olyan életérzéssel, ahogy a Járom az utam című dalban hallható. A klipben három helyen is szerepelnek a falrajzok. Az első ilyen egy farmernadrágos, felemelkedő fiú, a második egy karakteres "asshole" felirat, illetve egy korona, és egyéb tegek. A harmadik egy iskola udvarán lévő "South Philly! Don't believe the pipe!" felirat, ami sok mindent jelenthet. Lehet utalás a szintén ikonikus Public Enemy "Don't believe the hype!" című számára, amire egy külön posztot lenne érdemes szentelni, ha lenne időm. Utalhat a Nike cipők elleni kampányra, ugyanis például a Reebook cipőknek nem pipa a jele, az "ne higgy a pipának!". De utalhat a crack-pipákra is, ami kifejezett kábítószer-probléma az USÁ-ban, főleg az afroamerikaik körében. A negyedik pedig egy igazi falfestmény, aminek minden bizonnyal politikai üzenete is van, mert Diego Rivera festményeire emlékeztet. Azaz a graffiti az egyik legjobb példa a szimbolikus interakcióra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése